
Valkyrie Tech Pages
THE HONDA VALKYRIE
ENCYCLOPEDIA
Modellforskjeller
Undermeny
På denne siden har vi forsøkt å samle tilgjengelig materiale om Valkyriens modellforskjeller i forskellige land og regioner. Listen er laget av Dag Verpeide og oppdatert av Tommy Oppegaard i forbindelse med denne publiseringen i 2024. Ser du noe som mangler eller er feil, er det flott om du sender en e-post til info (at) vrcc.no så skal vi rette det opp.
Øverst finner du en tabell med forskjeller som kun er relatert til årsmodell.
I neste tabell finner du forskjeller mellom Californiamodeller og øvrige US-modeller. Grunnen til dissee forskjellene er de strenge avgasskravene i California.
I siste tabell finner du forskjellene på USA modeller og ikke-USA modeller.
1997
1998
1999
2000
2001
Modell
Standard
Motor:
- VPKOA forgassere (49-state).
- VPKOB forgassere (California).
- Hoveddyse J6KG
Motor:
- VPKOJ forgassere (49-state).
- VPKOK forgassere (California).
- Hoveddyse J6KJ.
- Toppene fikk endret delenummer.
Ramme:
- Større framhjulslager (andre foringer og aksel).
- Svart wire spiral montert på nedre radiatorslange.
Ramme:
- Chrome horn deksel montert.
Motor:
- “Made in USA” står ikke lenger på motoren.
- Kjølevæske temperaturindikatorenhet eliminert (sensor kontrollerer nå indikatorlampe direkte).
Ramme:
- I/S -type blinklysglass (ingen skruer i front av glasset).
- Nytt setedesign
- Setehøyde senket til 734 mm fra 739 mm.
- Chrome wire spiral montert på nedre radiatorslange
- “Made in USA” står ikke lenger på baksetet.
- Tankemblem endret fra “F6” til Maidenhead design.
- Tykkere bakre bremseskive (førte til endret felg, caliperbrakett og skivens monteringsskruer).
- Ekstra beskyttende hette på startreleet.
- Polert bakre kardanghus.
- Nedre gafffelklemme får nytt delenummer.
Ramme:
-Polerte og klarlakkerte feelger
- Framfelgen er kun maskinert på utsiden av skyggen til bremseskiven.
Tourer
Motor:
- VPKOA forgassere (49-state).
- VPKOB forgassere (California).
- Hoveddyse J6KG
Motor:
- VPKOJ forgassere (49-state).
- VPKOK forgassere (California).
- Hoveddyse J6KJ.
- Toppene fikk endret delenummer.
Ramme:
- Større framhjulslager (andre foringer og aksel).
- Svart wire spiral montert på nedre radiatorslange.
Ramme:
- Chrome horn deksel montert.
- Sømløse harde sidevesker.
Motor:
- “Made in USA” står ikke lenger på motoren.
- Kjølevæske temperaturindikatorenhet eliminert (sensor kontrollerer nå indikatorlampe direkte).
Ramme:
- I/S -type blinklysglass (ingen skruer i front av glasset).
- Nytt setedesign
- Setehøyde senket til 734 mm fra 739 mm.
- Chrome wire spiral montert på nedre radiatorslange
- “Made in USA” står ikke lenger på baksetet.
- Tankemblem endret fra “F6” til Maidenhead design.
- Tykkere bakre bremseskive (førte til endret felg, caliperbrakett og skivens monteringsskruer).
- Ekstra beskyttende hette på startreleet.
Interstate
Motor:
- Strammere fjærer i forgasser.
- Strammere fjærer i framgafffel.
Ramme:
- Chrome wire spiral montert på nedre radiatorslange (montert på 2000 modeller produsert fra sent 1999).
Andre forskjeller mellom US 49 state modeller og California modeller
- Oljedampbeholder montert på California modeller
- California modeller har andre kamaksler, se detaljer under:
49-state
Innsug 5° BTDC - 45° ABDC *
Eksos 35° BBDC - 5° ATDC *
303° løft (både innsug og eksos)
226° inns. - 215° eks. varighet
* Grader ved 1 mm løft
California
Innsug 5° ATDC - 40° ABDC *
Eksos 40° BBDC - 5° BTDC *
303° løft (både innsug og eksos)
222° varighet
* Grader ved 1 mm løft
Kommentar
CA åpner 10° senere og åpner 5° tidligere for 15° kortere varighet.
CA åpner 5° senere og åpner 10° tidligere for 5° kortere varighet.
- California modeller har andre forgassere:
Modell
Std & Tourer -1997
Std og Tourer -1998 og videre
Interstate -1999 og videre
49-state
VPKOA
VPKOJ
VPK1B
California
VPKOB
VPKOK
VPK1C
Forskjeller mellom USA og ikke-USA modeller
- Eksosen er mer restriktiv - mindre diameter på "piggiene" (eksosrørforlengerne) på EU modeller enn på USA modeller.
- Europeiske modeller bruker VPKON forgassere
UK modeller bruker VPKOS forgassere.
- De originale hoveddysene i UK er #78 mens USA bruker #100 (Lamont).
- Europeiske modeller har klarlakkerte felger.
- Australske modeller har andre uvekslinger:

- Europeiske og australske modeller har TPS-sensor. Sveitsiske og USA modeller har det ikke.

- Med unntak av UK modellene, har alle ikke-USA modeller hastighetsgraderinger i km/h

- EU modeller har sorte reflekser fremfor gule på radiatorens sidedeeksler.

- EU modeller har E-merkede hovedlykter og blinklys og en annen fasettering enn SAE/DOT glassene.

- EU modeller har lysbryter med av/på og parklysfunksjon. USA modellene har ikke dette.
- EU modeller har separat nøkkel til styrelåen


- EU modeller har VIN merkeskilt på høyre side

- Europeiske modeller har større diameter enn USA modeller på eksospottene, som også er laget av tykkere stål (2 mm vs. 1,2 mm)
(Mark T).
- Kanadiske modeller kommer med to brukermanualer, en på
engelsk og en på fransk.
- Radiatornett på europeiske modeller har et annet mønster enn på
USA modeller (Rattlebars).
- Australske modeller har en fysisk begrenser i påfyllngen på
besintanken for å forhindre fylling av blybensin.
- De originale hoveddysene i UK er #78 mens USA bruker #100
(Lamont).
- Japanske Tourer modeller har revers (betjent elektrisk med startermotoren)

- Europeiske modeller blir kalt F6C fremfor Valkyrie. De har derfor et annet tankemblem som gjenspeiler dette.

- USA modeller har hastighetsgraderinger helt opp til 145 mph (233 km/h)

- EU modeller har én bakre refleks, mens USA modellene har to.

- USA modeller har SAE-merking på blinklysene of DOT merking på hovedlysene. De har også parklys i blinklysene.

- EU modeller og noen kanadiske -98 modeller har runde speil

- USA modeller bruker tenningsnøkkelen til styrelåsen

- EU modeller har ikke et separat lufttilførselsystem for å redusere avgasser.
