
Honda Valkyrie
THE LEGENDARY
POWER CRUISER
Flat Six Custom
GL 1800 C
Rune, NRX 1800
GL 1500 CF Interstate
GL 1500 C
Den udødelige klassikeren Honda Valkyrie har alt en entusiast kan ønske seg:
Mengder av tilbehør og slitedeler tigjengelig
Utmerkede kjøreegenskaper for lange og korte turer
En rekke modeller og varianter for enhver smak og forskjellige behov
Et klassisk og unikt utseende som får hoder til å snu seg hvor enn du går
"Uslitelig", vibrasjonsfri, kraftig 6-sylindret boxermotor med et unikt lydbilde
Lettkjørt - silkemyk - rå kraft


På denne siden finner du litt generell informasjon om Valkyrien og dens opphav, samt litt om forskjellige custom varianter. Teknisk informasjon finner du på Valkyrie Tech Pages.



The Dragon's Breath​
En custom Valkyrie bygget av Valkyrie Workshop
Historie og modeller - oversikt
Produksjonsmodeller
GL 1500 C, F6C (1997-2003) - Den originale
Honda Valkyrie er en stor cruiser som opprinnelig ble produsert i modellårene 1997 - 2003.
Den originale Valkyrien ble tilbudt i tre varianter:
Standard / Base; GL1500C (1997-2003), Tourer; GL1500CT (1997-2001) og Interstate; GL1500CF (1999-2001).
Modellen ble designet av Joe Boyd, og produsert i Hondas fabrikk i Marysville, Ohio, USA.
​
Mange tror at Valkyrie er en strippet versjon av en Goldwing. Det er ikke tilfelle. De delte motorblokk og produksjonslokale, men det er omtrent der likheten stopper. Valkyrie ble designet fra grunnen av som en rask power cruiser etter at slike sykler økte i popularitet på 90-tallet. Sammen med en annen utveksling i girkasse og kardang, er Valkyrien en vesentlig kvikkere motorsykkel enn "søstermodellen" GoldWing. Reverserte Showa-gafler i større vinkel, lengre hjulavstand, stivere ramme og lavere tyngdepunkt er andre faktorer som bidrar sterkt til Valkyriens unike kjøreegenskaper.
​
Ved introduksjonen i 1997 ble den nakne standardmodellen og en tourermodell tilbudt. Tourermodellen hadde vindskjerm og låsbare sidevesker.
I 1999 ble Interstate lansert, med en stor gaffelmontert kåpe med doble hovedlykter, og toppboks med integrert ryggstøtte for passasjer.
Etter hvert som salget avtok, ble Tourer og Interstate droppet i 2001, og frem til 2003 ble kun Standard / Base modellen tilbudt.
​
Valkyrie ble levert i en rekke fargekombinasjoner, avhengig av modell og produksjonsår.
Les mer i vår utfyllende oversikt over farger, varianter, produksjonstall og om Valkyriens unike opphav på siden Valkyriens DNA.
Her finner du også mer info om de andre Valkyriemodellene.

Standard / Base

Tourer

Interstate
Den legendariske kraftpakken
Motoren i den klassiske Valkyrie har et volum på 1520 cc, yter 100 hk / 75 kw @ 6000 rpm og har et dreiemoment på 130 nm @ 5000 rpm. Den stammer fra 4. generasjons Honda GoldWing, og er en vannavkjølt Flat 6 (boxer) motor på 1520 cc (96 cui). Maskinen er resultatet av imponerende ingeniørkunst og er helt vibrasjonsfri. Et godt eksempel er videoen "nickle trick". Prøv det du også! I tillegg er den et kunstverk uten sidestykke, og det finnes mye krom tilbehør man kan montere for å få den til å stå frem ennå mer enn originalt.
I Valkyrien har motoren seks individuelle 28mm forgassere, en for hver sylinder. Det var også gjort endringer i kamakselen i forhold til i GoldWing. Disse endringene ga en økning i både hestekrefter og moment, og bidro til å gi motoren et unikt lydbilde.
​



Valkyrie Rune, NRX 1800 (2004 - 2005)
Honda introduserte en "limited edition" modell i 2003 kalt Valkyrie Rune med en 1,832 cc (111,8 cu in) motor på 117 hk og 167 nm, hentet fra 5. generasjon Honda GoldWing. Sykkelen var et stort sprang fra den originale Valkyrie i både styling og formål. Hensikten med Rune var å være en kraftdemontrasjon for å vise hva Honda som produsent kunne klare å bygge. For å sitere prosjektlederen Masanari Aoki; "Ingen krav til prestanda, ingen spesiell funksjon, og salgsprisen er uvesentlig". Den opprinnelige idéen var visstnok å samle kundetilbakemeldinger i forberedelse for en kommende mer kommersielt salgbar modell som skulle bli lansert året etter. Dette ble aldri en realitet og prosjektet ble dessverre nedlagt.
​
Startprisen i 2004 var US$27,000, men på grunn av det begrensede opplaget de ble produsert i, og det faktum at absolutt alle deler utenom motoren måtte spesiallages av Honda eksklusivt for Rune, ble den faktiske produksjonskostnaden over US$100,000 for hver produserte enhet.
​
Grunnet sin ekstreme design, unike historie og lave produksjonstall, har Valkyrie Rune blitt en kultsykkel som er populær blant samlere.
Blant de profilerte eierne finner du både Jay Leno, George Clooney og Tom Cruise, som alle har sikret seg hver sine eksemplarer.
​
Les mer om Valkyrie Rune og de andre modellene på sidene om Valkyriens DNA.
​



GL 1800C, F6C Valkyrie (2014-2015)
Denne modellen var et forsøk på en reinkarnasjon av den gamle versjonen GL1500C i en ny, moderne design. Den deler motor og drivverk med Valkyrie Rune og 5. generasjon GoldWing. En boxer 6 på 1,832 cc (111,8 cu in) og 117 hk / 167 nm,
Til forskjell fra sin forgjenger, har denne modellen mye til felles med "søsteren" GoldWing. Motor, drivverk, ramme og svingarm er helt identisk. De store forskjellene er utseende (trim), felger, bremsesystem, sete, styre, gaffelvinkel og eksos. Disse endringene gjorde sykkelen i stand til å kunne klassifiseres som en cruiser uten å måtte gå til drastiske endringer sammenliknet med utgangspunktet. Dette skulle bidra til å holde prisene nede og gjøre sykkelen konkurransedyktig i markedet.
Den har den klassiske lave seteposisjonen, et lavt tyngdepunkt, den er mer stabil på rettstrekkene og har en vesentlig lavere egenvekt (70 kg) enn en GoldWing. Siste generasjon Valkyrie er en raskere og mer potent maskin. Med 50/50 vektfordeling, 17"/19" dekk og oppgradert fjæring tilpasset den lettere vekten, lyktes Honda med å gi den nye Valkyrie kraftfulle og sportslige kjøreegenskaper.
Mange vil si at siden den deler så mye av grunnstammen med søstermodellen, kan man nesten si at den er en modell av GoldWing, men det er ikke alle Valkyrieentusiaster enige i. Det blir som å sammenlikne de to med en labrador og en bull mastiff...
​
Med en startpris på US$17,000 for basismodellen uten ABS, var det ventet stor suksess da modellen kom på markedet tidlig i 2014. Dessverre slo ikke konseptet an blant kundene. Om det var på grunn av spesielle designet, eller likheten med GoldWing er ikke sikkert, men mange tror vel at Honda burde beholdt det klassiske designet og kun oppgradert motor og bremser. Etter to år med lave salgstall, ble produksjonen stanset i 2015.
​
Les mer om Valkyrie 1800 og de andre modellene på sidene om Valkyriens DNA.
​



Prototyper
T1-T4 (1995-2002)
I denne perioden var det glade dager i Hondas amerikanske R&D (utviklings-) avdeling. Honda ønsket seg flere markedsandeler i det voksende muscle bike markedet. Parallelt med utviklingen av Valkyrie, ble det jobbet med flere prototyper som skulle vises til publikum for å samle inntrykk og tilbakemeldinger. Basert på disse skulle man finne veien mot en ny, unik modell.
​
T2 fikk desidert mest oppmerksomhet, og det overbeviste både markedsavdelingen og ledelsen til å satse. Denne sykkelen ble forløperen til Valkyrie Rune, og den produksjonsklare modellen ble svært lik prototypen den ble utviklet fra.
​
Les mer om T1-T4 og de andre Valkyriemodellene på sidene om Valkyriens DNA.




Evo 6 (2007)
På Tokyo Motor Show i 2007 lanserte Honda et futuristisk banebrytende konsept. En nakensykkel med Flat6 motoren på 1832cc, allerede benyttet i Valkyrie Rune i 2004-2005. Den var aldri ment som en Valkyriemodell, men det nære slektskapet og unike designet gjør at vi synes den fortjener omtale på våre sider, og en plass i historiebøkene.
​
Vi har ennå ikke klart å finne offisielle tekniske data fra lanseringen, men flere artikler fra MC-tidsskrifter nevner at motoren skal yte en god del mer enn de 118 hk i GoldWing, og at vekten skal være under halvparten.
​
Les mer om Evo6 og de andre Valkyriemodellene på sidene om Valkyriens DNA.


.jpg)

Custom modeller og tilbehør
Det finnes en mengde tilbehør og ombyggingssett som gjør at du kan bygge om og tilpasse din Valkyrie om til din unike stil. Gjennom årene har et sort antall entusiaster skapt en rekke mesterverk med sine ombygginger. Selv om det ikke er like stort utvalg i nytt tilbehør på marketet lenger, er det fullt mulig å skaffe de utroligste ting til disse syklene. Her er noen eksempler:
​




Eksosanlegg, vindskjermer, comfortseter, fjæring, kompressor, bagasjebærere, trike kit og sidevogner. Dette er bare noen eksempler på utstyr som er å få tak i til din Valkyrie. I tillegg finnes mengder av chrome tilbehør til motor og karosseri. Selv om det er mange år siden syklene gikk ut av produksjon, finnes det mange firmaer og enkeltpersoner som fortsatt pruduserer tilbehør til de populære Valkyriene.
​




Navnene
Valkyriene er vakre, kvinnelige dødsvetter i Norrøn mytologi. Odin sender de ut for å bestemme hvem som skal falle i kamp, og Valkyriene tar de beste krigerne med seg tilbake til Valhall. De er kledd i full rustning og er bevæpnet. De kan ri gjennom luft og vann, over hele verden.
​

​
Valkyriens mest brukte kjælenavn er "the Dragon". Andre mye brukte navn er "Fat Lady" eller "Phat Gurl"
Fat Lady er ganske åpenbart. De blir ikke stort bredere enn denne skjønnheten. Phat Gurl er et slanguttrykk for Fat Lady.
Allerede i september 1996 ble det første nettstedet dedikert til Honda Valkyrie lansert, "The Valkyrie's Lair". Nettsiden hadde overskriften: "For those who ride the Dragon". Dette kom av definisjonen på en drage: Et legendarisk, kjempestort ildpustende beist, kjent for sin utrolige kraft og evne til å fly".
​
​Valkyriens historie
Josef A. Boyd, aka GL Joe (1948 – 1998) jobbet med produktutvikling i Hondas R&D avdeling i Torrance, California. Han er mest kjent i miljøet som Valkyriens far. Som forklart av en venn av Joe Boyd,– Fred Rau:
Mellom 1997 og 2003 hadde Honda det som ble erklært "Cruiser of the Decade" i en Flat 6 Valkyrie. Grunnen til at jeg tror at den ikke lenger er i produksjon er at mannen som var ansvarlig for den ble drept i en motorsykkelulykke og ingen hos Honda ønsket å ta ballen videre. Følgende er et brev som ble trykket i et annet magasin som vil forklare:
"Interessant at Maddjack bemerket at "Honda aldri markedsførte Valkyrie". Jeg skal fortelle deg en historie, strengt tatt fra mitt eget perspektiv som en "liksom" insider:
Selvfølgelig markedsførte Honda Valkyrien, men jeg er enig, aldri med den typen entusiasme de ofte viste for andre sykler i produksjonslinja. Valkyrien var hjernebarnet og "babyen" til en fyr på Honda som virkelig trodde på den. Han het Joe Boyd, men på Honda kalte de ham "GL Joe", på grunn av hans kjærlighet til Gold Wings.
​
Flertallet av markedsføringsekspertene hos Honda trodde aldri at Valkyrie-konseptet ville fungere, men Joe brukte sin betydelige innflytelse og personlige karisma for å presse prosjektet gjennom. Selvfølgelig ble Valkyrien en suksess. Aldri en stor en, men en suksess likevel. Og jeg personlig trodde at siden Joe hadde bevist at så mange mennesker tok feil, var de samme menneskene motvillige til å hjelpe til med Valkyriens fremvekst. Ikke at de med vilje hindret det, men jeg tror bare ikke at prosjektet noen gang har fått den typen all-in støtte det fortjente, bare fordi Joe hadde tråkket så mange tær i sin voldsomme innsats for å gjøre det til en realitet.
Rundt tiden den nye 1800 GL ble en realitet, ble Joe drept i en tragisk ulykke på Hondas testbane. Med hans død, døde også den viktigste motivasjonskraften bak Valkyrie-prosjektet. Jeg tror personlig vi ville hatt en helt ny, radikal Valkyrie 1800 i dag, hvis Joe hadde levd. Ikke Rune, så fantastisk som den er, men noe mye mer praktisk og rimelig.
Som et sidenotat vil jeg legge til at Honda ga en rolig, men likevel minneverdig hyllest til Joe, i flere måneder etter hans død. Jeg kjørte sammen med Joe flere ganger. Vi var uformelle venner og pleide å kjøre i Mojave-ørkenen sammen, siden vi begge elsket de gamle bakveiene der ute. Underveis var en av Joes favoritt ting å stoppe i den lille byen Amboy, på et av de siste gjenværende originale turiststoppene på Route 66, Roy's Cafe, og få seg en sjokolademilkshake.
Hvis du husker, i omtrent seks måneder, for mange år siden, i praktisk talt alle store motorsykkelmagasiner i USA, hadde Honda en helsidesannonse med et bilde av en Valkyrie under Roy's Cafe-skiltet i Mojave med en solnedgang i bakgrunnen. Det var en stille, minneverdig hyllest til mannen, som var lett å forstå av de som kjente ham.
Ofte utvikles en radikal eller interessant ny sykkel først og fremst fordi én person, med innflytelse, drivkraft og lidenskap for å se den bygget, legger vekten sin bak prosjektet. Lik det eller ikke, slik var også tilfelle med Rune, som hadde Honda’s VP, Ray Blank som sin "engel". Man kan si det samme om Pierre Terblanche og Ducati 999. Og slik var tilfellet med Joe Boyd og Valkyrien. Om slike sykler er en design-, markedsførings- eller økonomisk suksess er egentlig irrelevant. Det som er viktig er at vi har en bransje der slike ting kan skje, fordi de presser grenser. Ekte innovasjon kommer sjelden fra en komitébeslutning.
Hvis Honda hadde fortsatt å markedsføre Valkyrie, tror jeg at den ville tatt rotta på alle V-Twin Harley «want-a-be's». Det er en ubegrenset mengde custom endringer som kan gjøres med dem, og de ikke ser akkurat ut som sykkelen til hvermansen.
Nok om mine kjedelige erindringer. Tenkte kanskje du kunne finne det interessant. Fred Rau".
​

Joe Boyd, nr. 2 fra høyre. Her i Porterville, California i mai 1997 i forbindelse med et kundearrangement for å samle tilbakemeldinger om forskjellige fremtidige produksjonsmodeller.