top of page

Valkyrie Tech Pages

THE HONDA VALKYRIE
ENCYCLOPEDIA

Modellforskjeller

Undermeny

På denne siden har vi forsøkt å samle tilgjengelig materiale om Valkyriens modellforskjeller i forskellige land og regioner. Listen er laget av Dag Verpeide og oppdatert av Tommy Oppegaard i forbindelse med denne publiseringen i 2024. Ser du noe som mangler eller er feil, er det flott om du sender en e-post til info (at) vrcc.no så skal vi rette det opp.

Øverst finner du en tabell med forskjeller som kun er relatert til årsmodell.

I neste tabell finner du forskjeller mellom Californiamodeller og øvrige US-modeller. Grunnen til dissee forskjellene  er de strenge avgasskravene i California.

I siste tabell finner du forskjellene på USA modeller og ikke-USA modeller.

1997

1998

1999

2000

2001

Modell

Standard

 Motor:

 - VPKOA forgassere (49-state).

 - VPKOB forgassere (California).

 - Hoveddyse J6KG

Motor:

- VPKOJ forgassere (49-state).

- VPKOK forgassere (California).

- Hoveddyse J6KJ.

- Toppene fikk endret delenummer.

 

Ramme:

- Større framhjulslager (andre foringer og aksel).

- Svart wire spiral montert på nedre radiatorslange.

 Ramme:

- Chrome horn deksel montert.

Motor:

- “Made in USA” står ikke lenger på motoren.

- Kjølevæske temperaturindikatorenhet eliminert (sensor kontrollerer nå indikatorlampe direkte).

 

Ramme:

- I/S -type blinklysglass (ingen skruer i front av glasset).

- Nytt setedesign

- Setehøyde senket til 734 mm fra 739 mm.

- Chrome wire spiral montert på nedre radiatorslange

- “Made in USA” står ikke lenger på baksetet.

- Tankemblem endret fra “F6” til Maidenhead design.

- Tykkere bakre bremseskive (førte til endret felg, caliperbrakett og skivens monteringsskruer).

- Ekstra beskyttende hette på startreleet.

- Polert bakre kardanghus.

- Nedre gafffelklemme får nytt delenummer.

 Ramme:

-Polerte og klarlakkerte feelger

- Framfelgen er kun maskinert på utsiden av skyggen til bremseskiven.

Tourer

 Motor:

 - VPKOA forgassere (49-state).

 - VPKOB forgassere (California).

 - Hoveddyse J6KG

Motor:

- VPKOJ forgassere (49-state).

- VPKOK forgassere (California).

- Hoveddyse J6KJ.

- Toppene fikk endret delenummer.

 

Ramme:

- Større framhjulslager (andre foringer og aksel).

- Svart wire spiral montert på nedre radiatorslange.

 Ramme:

- Chrome horn deksel montert.

- Sømløse harde sidevesker.

Motor:

- “Made in USA” står ikke lenger på motoren.

- Kjølevæske temperaturindikatorenhet eliminert (sensor kontrollerer nå indikatorlampe direkte).

 

Ramme:

- I/S -type blinklysglass (ingen skruer i front av glasset).

- Nytt setedesign

- Setehøyde senket til 734 mm fra 739 mm.

- Chrome wire spiral montert på nedre radiatorslange

- “Made in USA” står ikke lenger på baksetet.

- Tankemblem endret fra “F6” til Maidenhead design.

- Tykkere bakre bremseskive (førte til endret felg, caliperbrakett og skivens monteringsskruer).

- Ekstra beskyttende hette på startreleet.

Interstate

 Motor:

- Strammere fjærer i forgasser.

- Strammere fjærer i framgafffel.

Ramme:

- Chrome wire spiral montert på nedre radiatorslange (montert på 2000 modeller produsert fra sent 1999).

Andre forskjeller mellom US 49 state modeller og California modeller

- Oljedampbeholder montert på California modeller

- California modeller har andre kamaksler, se detaljer under:

49-state

Innsug 5° BTDC - 45° ABDC *

Eksos 35° BBDC - 5° ATDC *

303° løft (både innsug og eksos)

226° inns. - 215° eks. varighet

* Grader ved 1 mm løft

California

Innsug 5° ATDC - 40° ABDC *

Eksos 40° BBDC - 5° BTDC *

303° løft (både innsug og eksos)

222° varighet

* Grader ved 1 mm løft

Kommentar

CA åpner 10° senere og åpner 5° tidligere for 15° kortere varighet.

CA åpner 5° senere og åpner 10° tidligere for 5° kortere varighet.

- California modeller har andre forgassere:

Modell

Std & Tourer -1997

Std og Tourer -1998 og videre

Interstate -1999 og videre

49-state

VPKOA

VPKOJ

VPK1B

California

VPKOB

VPKOK

VPK1C

Forskjeller mellom USA og ikke-USA modeller

- Eksosen er mer restriktiv - mindre diameter på "piggiene"  (eksosrørforlengerne) på EU modeller enn på USA modeller.

- Europeiske modeller bruker VPKON forgassere

UK modeller bruker VPKOS forgassere.

- De originale hoveddysene i UK er #78 mens USA bruker #100 (Lamont).

- Europeiske modeller har klarlakkerte felger.

- Australske modeller har andre uvekslinger:

Bilde 14.07.2024 klokken 12.11.jpeg

 

- Europeiske og australske modeller har TPS-sensor. Sveitsiske og USA modeller har det ikke.

TPS.jpg

 

- Med unntak av UK modellene, har alle ikke-USA modeller hastighetsgraderinger i km/h

Speedo EU.jpg

 

- EU modeller har sorte reflekser fremfor gule på radiatorens sidedeeksler.

Reffleks.jpg

 

- EU modeller har E-merkede hovedlykter og blinklys og en annen fasettering enn SAE/DOT glassene.

Hovedlykt.jpg

 

- EU modeller har lysbryter med av/på og parklysfunksjon. USA modellene har ikke dette.

 

- EU modeller har separat nøkkel til styrelåen

Lysbryter.jpg
Styrelås.jpg

 

- EU modeller har VIN merkeskilt på høyre side

Vin.jpg

- Europeiske modeller har større diameter enn USA modeller på eksospottene, som også er laget av tykkere stål (2 mm vs. 1,2 mm)

(Mark T).

- Kanadiske modeller kommer med to brukermanualer, en på

   engelsk og en på fransk.

- Radiatornett på europeiske modeller har et annet mønster enn på

   USA modeller (Rattlebars).

- Australske modeller har en fysisk begrenser i påfyllngen på

   besintanken for å forhindre fylling av blybensin.

- De originale hoveddysene i UK er #78 mens USA bruker #100

   (Lamont).

- Japanske Tourer modeller har revers (betjent elektrisk med startermotoren)

Reverse.jpg

 

- Europeiske modeller blir kalt F6C fremfor Valkyrie. De har derfor et  annet tankemblem som gjenspeiler dette.

Tankemblem.jpg

 

- USA modeller har hastighetsgraderinger helt opp til 145 mph (233 km/h)

Speedo US.jpg

 

 

- EU modeller har én bakre refleks, mens USA modellene har to.

Bakrefleks.jpg

 

- USA modeller har SAE-merking på blinklysene of DOT merking på hovedlysene. De har også parklys i blinklysene.

IMG_7660.HEIC

 

 

- EU modeller og noen kanadiske -98 modeller har runde speil

Speil.jpg

 

- USA modeller bruker tenningsnøkkelen til styrelåsen

Styrelås US.jpg

 

- EU modeller har ikke et separat  lufttilførselsystem for å redusere avgasser.

Avgasser.jpg

© 2024 - 2027 VRCC Norway

VRCC Norway has created this page with the aim of gathering information about the Honda Valkyrie and making it available to all interested parties. Some information may be incorrect or inaccurate. The information is largely taken from the old Valkyrienorway.com, and supplemented with other information found on the internet and own experiences. Please make us aware of things that should be changed. If you see content that is yours and you do not want it to be used on this page, send us an e-mail at info (at) vrcc.no and we will remove it.

bottom of page